Zachowanie wysokich standardów bezpieczeństwa to istotny element strategii współczesnych firm. Organizacja produkcji jest jednak coraz bardziej złożona. Odpowiedzią na rosnące potrzeby jest automatyzacja i cyfryzacja procesów związanych z BHP.

Nieodzowna w fabryce

Platforma Zarządzania Bezpieczeństwem ftts powstała z myślą o zakładach produkcyjnychi uwzględnia wszystko to, co w polityce bezpieczeństwa współczesnej firmy produkcyjnej ma największe znaczenie, czyli:

  • objęcie standardami bezpieczeństwa wszystkich osób wykonujących prace na terenie zakładu (w tym podwykonawców, pracowników firm zewnętrznych, przewoźników itp.),
  • raportowanie stwierdzonych nieprawidłowości,
  • kontrole urządzeń i środków transportu,
  • dbałość o bezpieczeństwo gości,
  • zapewnienie dostępności materiałów informacyjnych, instrukcji, procedur,
  • planowanie i realizację działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa.

Jak to działa?

Rozwiązanie PZB zakłada cyfrowe uporządkowanie całej dokumentacji dotyczącej BHP i radykalne ograniczenie przepływu dokumentów papierowych. Materiały informacyjne (np. instrukcje) są dostępne za pośrednictwem: komputerów, tabletów, smartfonów, ekranów dotykowych czy monitorów wielkoformatowych. Urządzenia mobilne są wykorzystywane również do rejestracji i kontroli (np. obsługa gości czy checklista środka transportu), raportowania stwierdzonych uchybień czy zgłaszania pomysłów. Daje to wymierne oszczędności (materiałów, energii, pracy), a przede wszystkim – zapewnia skuteczniejszy i bardziej intuicyjny nadzór. Wszystkie dane są umieszczane w odpowiednio zabezpieczonej bazie, a ich uporządkowana struktura doskonale nadaje się do dalszej obróbki (raporty, analityka).

Karta Bezpieczeństwa Wykonawcy/Podwykonawcy/Przewoźnika/Dostawcy

W życiu firmy pojawiają się liczni pracownicy zewnętrzni: podwykonawcy, serwisanci, budowlańcy, personel firm sprzątających, przewoźnicy. Oni również muszą respektować zakładowe standardy bezpieczeństwa. Platforma Zarządzania Bezpieczeństwem, poprzez moduł Karty Bezpieczeństwa Pracy, zapewnia przygotowanie konkretnej osoby do wykonywania zadań na terenie zakładu (przeszkolenie, akceptacja, przyznanie karty wejściowej). Dużą zaletą jest zintegrowanie KBW z modułami szkoleniowymi online (e-learning), co ułatwia wdrożenie pracownika. Rolą systemu jest również późniejsze weryfikowanie aktualności posiadanych uprawnień.

Bezpieczeństwo gości

Wewnętrzne procedury bezpieczeństwa zobowiązują nie tylko do rejestracji wizyt gości, ale również do przekazania niezbędnych informacji związanych z bezpieczeństwem na terenie firmy. Osoba odwiedzająca musi najpierw przejść szkolenie BHP (korzystając z tabletu) i dopiero wtedy pracownik oczekujący na gościa otrzymuje informację o jego przybyciu.

Obserwacje i kontrole urządzeń oraz pojazdów

Praktycy BHP doskonale wiedzą, że odpowiedzialność pracowników i ich wrażliwość na nieprawidłowości mają kluczowe znaczenie dla skuteczności polityki bezpieczeństwa. PZB daje proste i niezawodne narzędzie do przekazywania niepokojących sygnałów. Każdy pracownik za pomocą swojego smartfona albo laptopa może zgłosić służbom BHP potencjalne niebezpieczeństwo, dołączając opis i zdjęcia. Podobnie proste są bieżące kontrole urządzeń i środków transportu pojawiających się na terenie zakładu. Zadaniem pracownika odpowiedzialnego za przeprowadzenie kontroli jest „odhaczanie” kolejnych punktów checklisty na tablecie.

Czytelna informacja i planowanie

Duże znaczenie ma również zwiększenie skuteczności informowania. Sprzężenie Platformy Zarządzania Bezpieczeństwem z siecią dużych monitorów pozwala na uatrakcyjnienie przekazu (alerty, komunikaty, instrukcje, filmy instruktażowe, inne multimedia), a jednocześnie umożliwia błyskawiczną aktualizację wyświetlanych treści. PZB może stać się również forum wymiany poglądów i pomysłów, wspierających specjalistów BHP i zarządy firm w tworzeniu planów czy w bieżących udoskonaleniach.

Bezkonfliktowa integracja

Nasi specjaliści, adaptując PZB do potrzeb danego odbiorcy, uwzględniają zarówno istniejące systemy i infrastrukturę IT, jak i specyfikę procesów wewnętrznych oraz indywidualne potrzeby. Rozwiązanie sprawdziło się zarówno w średnich fabrykach, jak i w rozbudowanych firmach o rozproszonej strukturze (zakłady produkcyjne w różnych lokalizacjach). To na pewno dobre narzędzie dla służb BHP, a jednocześnie – odpowiedź na rosnące potrzeby nowoczesnych organizacji.

Autor: Tomasz Toboła - dyrektor działu ds. oprogramowania FTTS, tomasz.tobola@ftts.pl


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij