Właściciele firm zatrudniających pracowników fizycznych muszą szukać rozwiązań, które zapewnią im odpowiednią ochronę. Co może w tym pomóc?

O TIMATE zrobiło się głośno dwa lata temu, kiedy podczas Międzynarodowych Targów Wynalazków i Innowacji, urządzenie zostało docenione i nagrodzone złotym medalem INTARG 2017 w kategorii Przemysł. Rozwiązanie pozwala na nowoczesną i automatyczną rejestrację czasu pracy, działa bez angażowania pracownika, nie zbiera wrażliwych danych i dba o bezpieczeństwo zatrudnionych. Jego sercem jest inteligentna karta wyposażona w technologię Internet of Things. System powstał z myślą o ochronie pracowników fizycznych. – Z mojego doświadczenia wynika, że dla właścicieli firm jedną z najistotniejszych informacji jest ta związana z bezpieczeństwem pracowników. TIMATE to innowacja, która ma szansę wprowadzić pewnego rodzaju rewolucję w przedsiębiorstwach. Co więcej – nie tylko polskich, ale również zagranicznych. System oprócz tego, że gromadzi dane o czasie pracy zatrudnionych osób, jest pomocny również w przypadku, kiedy pracownik zapomni założyć kask czy ulegnie wypadkowi – wyjaśnia Sebastian Młodziński, CEO TIMATE, współodpowiedzialny między innymi za sukces spółki XTPL SA.

Rozwiązanie przeszło pomyślnie wdrożenia pilotażowe i jest już dostępne w sprzedaży. Jednym z przedsiębiorstw, które sprawdziło działanie systemu TIMATE, był polski producent basenów i elementów SPA Firma Mazur. – Timate działa u nas już na tyle długo, że jesteśmy w stanie realnie ocenić jego wartość dla prowadzonego biznesu. Zatrudniamy dużą liczbę pracowników. Z pomocą systemu wiemy dokładnie, co dzieje się z każdym z nich – od przyjścia aż do wyjścia z pracy. Mając taką wiedzę, a raczej dane możemy tę pracę w końcu dokładnie mierzyć i optymalizować. W skali roku oszczędzamy w ten sposób znaczące kwoty – mówi Piotr Mazur, właściciel firmy. Pierwsze komercyjne wdrożenia w dużych przedsiębiorstwach w Polsce już się rozpoczęły.

Big data w HR

Z badań przeprowadzonych przez Turnaround Management Association wynika, że to niewłaściwe zarządzanie wewnątrz organizacji jest najczęstszą przyczyną bankructwa firm. Biorąc pod uwagę tempo zachodzących zmian oraz cyfrową transformację, managerowie nie mają już wyjścia i muszą szukać nowych rozwiązań, które pomogą nie tylko skutecznie kierować przedsiębiorstwem, ale przede wszystkim jego pracownikami. Kluczem do tego są dane o pracy zatrudnionych (big data) i odpowiedni sposób ich gromadzenia. Nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja, czy Internet Rzeczy, to dziś już nie domena firm IT, a wszystkich przedsiębiorstw i różnych ich działów. Innowacje zastosowane w departamentach HR mogą realnie przełożyć się na efektywne zarządzanie czasem, przestrzenią, a nawet – co bardzo istotne – bezpieczeństwem pracowników. A to wszystko dzięki odpowiedniemu gromadzeniu, analizie i wykorzystaniu ogromnych ilości danych (big data). Sukces organizacji w coraz większym stopniu zależy od tego, czy i jak uda im się zdobyć oraz przeanalizować odpowiednie informacje.

Czym dokładnie jest TIMATE i jakie są korzyści z jego zastosowania?

System TIMATE jest kompletnym rozwiązaniem do rejestracji wykorzystania czasu pracy i bezpieczeństwa. Składa się z kilku modeli kart IoT (ang. Internet of Things, Internet rzeczy) oraz rozbudowanego systemu zarządzania i analizy Big Data. Pracodawca może samodzielnie zdefiniować charakter pracy pracownika w odniesieniu do pełnionych przez niego obowiązków i charakteru wykonywanej pracy (pracownik biurowy, pracownik fizyczny bądź połączenie tych dwóch rodzajów pracy). Do systemu na bieżąco spływają informacje o statusie pracownika – jego aktywności oraz lokalizacji. Szef wie, ile przebywał on i jak się poruszał w konkretnej strefie oraz o której godzinie opuścił daną lokalizację. Moduł zadań z kolei pozwala komunikować się mu regularnie z pracownikiem. Co ważne, system działa również w trybie offline – zbiera przez cały dzień informacje o tym, co robi zatrudniony, które na końcu przesyła do systemu TIMATE.

Skąd wziął się pomysł na stworzenie tego rodzaju systemu?

Pomysł na TIMATE wyniknął z potrzeby biznesu i luki w aspekcie efektywnego mierzenia czasu pracy i wydajności pracowników nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Do tej pory wszyscy mierzyli pracę, kontrolując tylko wejścia i wyjścia zatrudnionych z budynku, hali czy placu budowy. Niestety nikt nie wiedział, co się z nimi dzieje w trakcie wykonywanych obowiązków. TIMATE, podobnie jak sportowe zegarki mierzące postępy w bieganiu czy na siłowni, ma wbudowany czujnik ruchu. Bez naruszania i zbierania danych telemetrycznych rejestruje aktywność zatrudnionych i lokalizuje ich. Jest zgodny z RODO i przepisami UE.

Jakie rozwiązania proponuje RCP?

TIMATE nie jest klasycznym systemem RCP – te rejestrują tylko moment wejścia i wyjścia pracownika z budynku, z hali czy z placu budowy. Nie podają informacji, co dzieje się z nim w ciągu dnia lub w czasie, kiedy zobligowany jest umową do wykonywania swoich obowiązków. TIMATE, dzięki czujnikowi ruchu i szeregu dodatkowych, innowacyjnych funkcji, aktualizuje status zatrudnionych – informuję pracodawcę lub zwierzchnika HR o tym, ile czasu spędził on, stojąc, aktywnie się ruszając, czy na przykład przewrócił się w określonej strefie przedsiębiorstwa. W tym ostatnim przypadku istnieje opcja przywołania pomocy przy użyciu przycisku SOS lub poinformowania, że upadek nie spowodował żadnych obrażeń. TIMATE więc nie tylko mierzy cały czas pracy, ale również wspiera bezpieczeństwo pracowników. Zapewnia i poprawia obustronną komunikację – w przypadku ewakuacji może wyświetlić scenariusz bezpiecznej ucieczki, w sytuacji coraz bardziej popularnej pracy zdalnej (offline) umożliwia wgranie na kartę określonych zadań do wykonania. Co istotne, zasilany jest energią słoneczną lub wydajną baterią, nie ma więc niebezpieczeństwa, że wyładuje się w najmniej oczekiwanym momencie.

System TIMATE został poddany badaniom przemysłowym w wiodących instytucjach naukowych zajmujących się tematyką ochrony pracy w Polsce. Co wykazały owe badania?

Inteligentne karty i centralki systemu TIMATE spełniają wymagania dyrektywy radiowej RED (2014/53/UE) oraz RoHS. Zgodność z dyrektywą RED potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych w akredytowanym Laboratorium Badań Urządzeń Telekomunikacyjnych Instytutu Łączności – PIB w Warszawie. TIMATE posiada więc wymagane oznakowanie CE, a dla każdego urządzania dostępna jest deklaracja zgodności. Przeprowadzone testy jednoznacznie wykazały, że zarówno karty, jak i centralki działają prawidłowo. Nie tylko nie zakłócają pracy innych rozwiązań elektronicznych emitujących fale oraz sieci energetycznej, ale również same są wystarczająco odporne na zakłócenia i wyładowania elektrostatyczne. Najważniejsze jednak jest to, że badania pokazały z dużym zapasem, że TIMATE jest bezpieczny dla ich użytkowników. Spełnia wszystkie normy związane z kwestią bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ludzi. Jak udało się nam to osiągnąć? Między innymi poprzez zastosowanie odpowiedniej konstrukcji urządzeń oraz ich bardzo małemu poborowi energii. Oznaczenie CE to dla nas bardzo ważna informacja oraz 100% pewność, że oddajemy w ręce klientów produkt nie tylko innowacyjny na skalę światową, ale również całkowicie bezpieczny. Aspekt bezpieczeństwa pracowników w TIMATE był i jest dla nas niezwykle istotny od samego początku powstawania pomysłu – wynalazek nie jest szkodliwy dla osób korzystających z karty, co więcej sam stoi na straży ich bezpieczeństwa, wspierając przestrzeganie przez pracodawców i pracowników przepisów bhp w przedsiębiorstwach.

Czy istnieje jakieś ryzyko korzystania sytemu TIMATE?

Nie – inteligentne karty i centralki TIMATE to bardzo bezpieczne urządzenia. Świadczą o tym wyniki ważnych i precyzyjnych badań, które wykazały spełnianie norm związanych z kwestią bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ludzi. TIMATE, aby ponieść jeszcze bardziej komfort i bezpieczeństwo użytkowników, którzy mogą wykonywać różne rodzaje pracy – również na placach budowy czy zapylonych halach, dostępny jest w kilku wersjach. Nie wszędzie sprawdzi się bowiem karta wisząca na szyi w postaci identyfikatora – urządzenie musi być często odporne na wstrząsy, a także upadek z dużej wysokości. Inteligentne karty, dzięki wzmocnionej obudowie i etui, są pyłoodporne, wytrzymałe na uderzenia i upadki, a także przystosowane do warunków panujących w halach przemysłowych. Jedną z wersji można również zainstalować na kasku. Ważne też, że system TIMATE jest etyczny i nie narusza przepisów związanych z prawem pracy. Nie zbiera żadnych wrażliwych danych, nie ma wbudowanych kamer, czy mikrofonu. Nie wymaga też wszczepiania chipów, czy skanowania biometrycznego.

Jak nowy system do rejestracji czasu pracy (RCP) dba o bezpieczeństwo pracowników i wpływa na ich pracę?

W odróżnieniu od dotychczas stosowanych w przedsiębiorstwach systemów, TIMATE nie rejestruje wyłącznie wejść i wyjść pracowników. System TIMATE cały czas aktualizuje ich status – przy pomocy czujnika ruchu monitoruje, czy stoją, siedzą, aktywnie się ruszają, czy też na przykład przewrócili się w określonej strefie przedsiębiorstwa. Dodatkowo, pełni też ważną funkcję w sytuacji zaistnienia nieszczęśliwych zdarzeń – na placu budowy czy w hali produkcyjnej. Pracownik może przy pomocy inteligentnej karty uruchomić w prosty sposób przycisk SOS, który wezwie do niego pomoc. System poprawia i umożliwia też komunikację między pracownikiem a pracodawcą – na kartę można zlecić zadania do wykonania, których przyjęcie do realizacji pracownik zdalnie potwierdza. Funkcja ta jest bardzo pomocna w coraz bardziej popularnej dziś formie pracy zdalnej.

Czy pracownicy w firmach, w których jest wprowadzony nowy system, są z niego szkoleni?

Oczywiście – wszyscy użytkownicy przechodzą szkolenia, ale nie są to skomplikowane warsztaty, a raczej rozmowa, która ma na celu oswojenie z systemem jako nowością w przedsiębiorstwie. Dlaczego tak to wygląda? Ponieważ TIMATE działa autonomicznie, bez potrzeby żadnej aktywności pracownika. Jedynym obowiązkiem zatrudnionego jest noszenie urządzenia zawsze przy sobie, kiedy jest w pracy, i o to prosimy podczas szkoleń. Uświadamiamy im również, że TIMATE to najbardziej etyczny i ekwiwalentny system monitorujący pracę – z jednej strony pracodawca wie, na co i jak pracownik spożytkował czas w ciągu dnia, z drugiej strony pracownik wie, z czego jest na koniec miesiąca rozliczany. Może też na podstawie faktów domagać się np. zapłaty za nadgodziny.

Źródło i fot.: Symetria

 


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij