Kierowcy samochodów osobowych, piesi i rowerzyści – w ubiegłym roku te grupy najczęściej stwarzały zagrożenie na drodze. Wypadków, do których doprowadzili kierowcy pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t było zdecydowanie najmniej.

Organizatorzy akcji społecznej „Profesjonalni kierowcy” na podstawie danych uzyskanych z Komendy Głównej Policji opracowali raport pt. „Bezpieczeństwo na polskich drogach”. Wynika z niego, że w 2016 roku do wypadków na drogach najczęściej – ponad 22 tys. razy – dochodziło z winy kierowców samochodów osobowych. To aż 65,7% wszystkich wypadków, do jakich doszło w ubiegłym roku na polskich drogach. Wśród najbardziej niebezpiecznych uczestników ruchu drogowego znalazły się także najmniejsze jednostki: piesi, rowerzyści oraz motorowerzyści i motocykliści.

Wypadki drogowe w Polsce w 2016 roku według sprawcy w liczbach

 

 

 

 

 

 

 

Pojazd sprawcy

Wypadki

Zabici

Ranni

Samochód osobowy

22134

1657

28342

Piesi

2449

399

2093

Rower

1778

139

1703

Motocykl lub motorower

1726

202

1739

Samochód ciężarowy o DMC do 3,5t

1297

122

1643

Samochód ciężarowy o DMC > 3,5t

904

108

1165

Pozostałe

3376

399

4081

Razem

33664

3026

40766

źródło: KGP

     

 

Wypadki drogowe w Polsce w 2016 roku według sprawcy w %

 

 

 

 

 

 

 

Pojazd sprawcy

% Wypadków

% Zabitych

% Rannych

Samochód osobowy

65,7

54,7

69,5

Piesi

7,3

13,2

5,1

Rower

5,3

4,6

4,2

Motocykl lub motorower

5,1

6,7

4,3

Samochód ciężarowy o DMC do 3,5t

3,8

4

4,0

Samochód ciężarowy o DMC > 3,5t

2,7

3,6

2,9

Pozostałe

10

13,3

10

źródło: KGP

 

 

 

Najrzadziej sprawcami wypadków byli kierowcy dużych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony – Warto zauważyć, że mała liczba wypadków spowodowanych przez kierowców ciężarówek, to nie jednorazowe zjawisko, ale wieloletni trend. W ciągu minionej dekady liczba zdarzeń drogowych przez nich spowodowanych spadła, i to aż o 45%, z 4019 w 2006 r. do 2201 w 2016 r. – wskazuje Wilhelm Rożewski, manager marketingu i komunikacji w Volvo Trucks Poland.

Jakie czynniki decydują o tym, że kierowcy zawodowi jeżdżą bardziej bezpiecznie? Zdaniem Michała Proca z Volvo Trucks Group Poland to zasługa m.in. coraz nowocześniejszego sprzętu, z którego korzystają polskie firmy transportowe. W opinii Marcina Majaka z Renault Trucks Poland na mniejszą liczbę wypadków wpływa również systematycznie poprawiająca się jakość krajowej infrastruktury drogowej.

Poprawa statystyk bezpieczeństwa w grupie kierowców samochodów ciężarowych to także efekt zmiany pokoleniowej, dokonującej się w branży transportowej. Dziś młodzi kierowcy, którzy dopiero myślą o podjęciu pierwszej pracy, mają niepowtarzalną możliwość uczestnictwa w bezpłatnych, ogólnodostępnych szkoleniach.

W ciągu dwóch lat szkolenia organizowane w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” (kompleksowo przygotowujące do pracy w zawodzie kierowcy) ukończyło 500 osób. Wiele z nich podjęło pracę w polskich firmach transportowych.